Selasa, 2 Mei 2017

Bandung 2017 - 1st dayTrip tanpa Supir

Hai korangs...Akak baru jer balik dari Bandung. Trip kali ni sedikit penat tapi puas hati...sebab dapat shopping lebih sket...Semua barang yang dikehendaki dapat.

Flight 8 Apr 2017, naik Malindo...sedikit kuciwa...delay satu jam lebih...rugi masa...patut dah leh shopping tu...huwaaaa...sampai airport Bandara jam 11:30 pagi. Ni first time akak datang dengan Zaza tanpa guna perkhidmatan supir. Keyword : Malu bertanya sesat jalan...so rajin2 bertanya...orang-orang Bandung semua baik2...cuma uols kenalah pandai justify tips diorang boleh pakai atau tidak.

Sampai airport, as usual cari 'kamar kecil' (toilet), jarak dari airport ke Pasar Baru sebenarnya tak jauh...lebih kurang 20-30 minit je naik kereta tetapi disebabkan kami datang pada hari minggu, jalan sedikit 'macet' (jammed). So, utk langkah keselamatan, buanglah apa2 yang patut dulu di 'kamar kecil'...hehhee. Sementara menunggu Zaza, aku pun bertanyalah akak cleaner di mana boleh dapat taxi.

Di airport, boleh guna perkhidmatan Taxi Bandara (kaler biru), ke Pasar Baru dia charge RP60,000 @ RM20.40 actually klu guna meter pun paling2 caj dalam Rp50,000 klu jammed, klu x jammed Rp25,000 jer (ni bayaran minima ya...walaupun meter tunjuk Rp10,000 tetap kena bayar Rp25,000). Kalau taxi menunggu, tambah lagi caj Rp40,000. Macam hari tu, kami tak terus ke hotel tapi singgah ke rumah kain sulam, kami bayar Rp100,000 kepada taxi driver. 2 jam jugalah dia tggu kami...hehehe...tapi dia x kisah sbb hasil yang kami beli kat rumah kain sulam, dia pun dapat habuannya...so...korang don't worry sangat..,

Selepas selesai beli 8 psg kain sulam and telekung ala2 SK, kami terus ke hotel. Check in di Pasar Baru Square Hotel at 2pm. Solat jamak, makan tengahari kat food court kat building Pasar Baru Square Hotel, kul 4pm baru ke Pasar baru yang berada betul2 di hadapan hotel. Seberang jalan, terus Pasar baru. Kami survey je sebab kebanyakkan kedai tutup at 5pm and yang paling lewat jam 5:30 pm. Kami cuma snap nama kedai yang kami nak tuju esok pagi.

Sim card pun x beli tapi no worries, kat hotel ada Wifi and kedai yang di pasar baru pun offer wifi password klu kita nak ambil order kawan2 yang nak beli. Tapi mcm biasa, kena tanya ya...jgn sombong...rugi.

Tepat jam 5:15pm kami balik semula ke hotel. Minta hotel panggilkan taxi, kami ronda Jalan Riau untuk ke FO outlets. Mula2 The Secret.Tambang taxi ke sini dari Pasar Baru cuma Rp25,000 @ RM8.90 x sampai RM10 . Di Secret, kami beli shawl Kashka...murah giler, baju T utk suamiku. Selesai shopping di The
Secret, singgah The Crown yg dulu dikenali sebagai Oasis. The Crown aku ngan Zaza sudah tangkap Handbag Cath Kidston (1st grade imitate), serius murah dari Ho Chi Minh, pastu singgah Heritage (kena jalan jauh sket). Di heritage aku shopping baju untuk 2 org cucu sedara yang birthday bulan April. Ada sales...murahlah. Selesai shopping, kitaorang makan Batagor, lumpia di food court sebelah Heritage. Sedap dan mengenyangkan jugak. Lepas tu tahan taxi bluebird balik hotel. Cari taxi bermeter tau...klu x pakai meter, x yah ambil. Walaupun dah tahan taxi, tanya bermeter atau tidak. sbb taxi bermeter lebih murah.

So, selesai hari pertama di Bandung.

Ni belanja taxi hari pertama :

1. Airport ke hotel - Rp100,000 @ RM34 (sebb menyinggah ke Rumah sulam), klu direct ke hotel Rp60,000 @ RM19 perteksi.

2. Pasar baru ke Jalan Riau - Rp25,000 @ RM8.50
3. Jalan Riau - Pasar Baru Square Hotel - Rp40,000 @ RM13.60 (sebab time balik jalan jammed sbb ada sessi foto2 maklumlah malam minggu)
Total Rp165,000 @ RM56.10 (bahagi dua ngan Zaza lebih kurang RM28 sorang). Not bad.
Kalau amik supir satu hari Rp400,000 @ RM136. Tak ke jimat tu...
Kalau pergi weekdays lagi jimat sebab kurang macet.

Ok. Sambung kemudian.

Selasa, 4 April 2017

Trip ke Bandung 2017 - Macam tempat ni aku yg punya...

Assalammualaikum...
Kota Bandung ... Dah 2 tahun tak datang ke sini. Destinasi yang aku tidak pernah jemu datang untuk shopping. Banyaknya shopping untuk orang...ehem..ehem...(percaya tak?)
Perancangan awalnya nak bereunion ngan Ladies excomm...Akhirnya yg berjaya turn up hanya aku dan Zaza...jadilah...syukur Alhamdulillah...
Perancangan kitaorg ni mmg jenis terkejut, terkujat and kasi redah...adventure gitew...

Saja2 sebut pasal Bandung Feb 2017, beli tiket dalam bulan Mac 2017, April 2017 kami ke Bandung...
Ini kali yang ke-5 aku ke Bandung, Zaza aku tak tahu yg ke berapa kali...cumanya, kali ini aku pergi tanpa suami, tanpa guna supir...nak rasa adventure konon...ada kawan cam Zaza...berani ler sket...In shaa Allah..
Orang2 Bandung kan baik2 saja...
Di zaman ekonomi yg x berapa bagus ni...tukaran matawang pun tidak begitu membantu...so, kami plan berjimat yang mana boleh...
Semasa aku menaip ni, aku belum sampai lagi ke Bandung...tapi hatiku dah sampai...hehehe...
Ni aku kongsikan perbelanjaan sebenar dan bajetnya.

1. Flight (return) - RM287.90 (Malindoair)

2. Hotel - RM140.00 (2 mlm)Pasar Baru Square Hotel.

3. Transport - Rp150k @ RM51.00 (bajet setelah dikongsi dengan Zaza)

4. Food n Drinks - Rp200k @ RM68.00

5. Massage - Rp200k @ RM68.00

6. Shopping - Rp1.5 juta @ RM560.00(harap2 cukup)

Jumlah semuanya lebih kurang RM1,174.90. Ni bajet aku, nak ikut boleh tak ikut pun boleh jugak....hihihi
Sekarang ni, tgh mengira berapa tukaran nak di bawa. Untuk Flight and hotel aku dah settle awal di Malaysia. Jumlah yang perlu tukar adalah untuk transport, makanan dan minuman, massage and shopping...Lebih kurang 2 juta Rupiah juga le...Tips aku, bawa cukup2 je Rp 2 juta and jangan lebih2. Jiwa kena kental...asingkan siap2 dalam sampul ikut bajet tadi. Jadi, senang...bila dah terhabis duit dalam sampul yang terlibat... kenalah paham...jangan nak meminjam kat sampul yang lain...maknanyer bajet dah x de ya.

Kalau betul2 nak jimat, tolong jangan activate Overseas Spending Withdrawal utk kad ATM ya...
mmg parahlah financial korang bila balik Malaysia...boleh makan angin jerlah sampai hujung bulan...hahahaha
Untuk page ni...aku x share gambor2...sebab pengembaraan belum bermula....tapi sekarang dah senang...guna google maps jer...dah boleh dapat gambaran keadaan di Bandung...
Oklah...Tunggu next entry aku share actual expenses...hahahaha

Rabu, 20 April 2016

Shopping Ala2 Mak Jemah di Ho Chi Minh 2016

Assalammualaikum semua....

Aku baru perasan (pengakuan hebat!), blog ni aku update setahun sekali rupanya....itupun bila ada plan nk travel....ahakkksss

Pastu citer mesti x habis....never ending story kata omputih....citer pasal travel klu tak ke Bandung, Ho Chi Minh...mcm takde tempat lain kau nk pergi Liza oooiiii....nak wat camner....udah minatnya shopping...

1 May 2016

Perlepasan dari Malaysia sedikit terlewat tp 10 minit jer...3:05 pm berlepas dengan jayanya...hah...kat KLIA2 actually aku ngan watie jer pastu terkenalan lak ngan group Kak Nah sekeluarga, mereka berlima. Hotel kat HCM lak sebelah menyebelah...mmg layanlah...:D Memang jodohnya kuat, dlm plane pun duduk dekat2...hehehe...

Sampai airport Tan Son Nhat...tepat kul 4:05 pm waktu HCM. Kami decide naik bas 152 jer. Murah dan kurang nk kena tipu. Tambang 5 ribu dong jer...lbh kurang singgit ler...tp klu ada beg besar, kena tambah lagi 5 ribu dong setiap satu. Sorang baru 10 ribu, klu naik teksi vinasun utk 5 org satu keta 160 ribu dong. Naik bas kira 50 ribu dong.....dah jimat 110 ribu dong.
Tapi kena menapak ler sikit...tp oklah...kira riadah...hihihi... Tapi bas akhir No. 152 pada jam 5:30 petang waktu Vietnam.

Perjalanan bas dari airport ke Ben Thanh 30 minit. Bas cam ala2 interakota tp ada konduktor bas. Kami menginap di Thanh Thu hotel, Kak Nah n family kat Saigon Pink 2. Dua2 hotel betul2 kat Pasar Ben Thanh n jgn risau byk sangat2 orang Malaysia...sini strictly for shopping...n yg penting makanan halal byk.

Sampai hotel kul 5pm, terus check in.

Bilik hotel ohsem...ada aircond, ada kipas, peti ais, hair dryer, kettle cuma x der kopi 3 in 1 n tea bags. So, klu nk duduk kt Thanh Thu sila bawa sendiri ya. Aku booking bilik melalui Agoda.com. Promo harga bilik ni RM106 semalam. Klu Saigon Pink 2 RM118 semalam. Sebab tu bilik kt Thanh Thu cepat habis especially time peak season camni.

Kat deretan hotel yg kami tinggal ni ada byk lagi hotel lain seperti An Tam, Alagon, Gia Huy, Blessing etc. Biasanya harga mahal sket...tapi ada promo mmg murah...:D

Ok. Nak turun breakfast kat Basiroh dulu...nk mkn bingka ubi...